Taʼlimdagi islohot - taraqqiyotga hisobot
16.05.2025

Har qaysi jamiyatning taraqqiyoti, avvalo, uning
taʼlim tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar bilan chambarchas bogʻliq.
Taʼlim — bu faqat bilim berish vositasi emas, balki insonni hayotga
tayyorlovchi, jamiyatda munosib oʻrin egallashga yoʻl ochuvchi muhim
institutdir.
Prezident Shavkat Mirziyoyev raisligida 15-may kuni
maktab taʼlimi tizimidagi islohotlar samaradorligini yanada oshirish boʻyicha
ustuvor vazifalar muhokamasi yuzasidan videoselektor yigʻilishida bir qator
vazifa va topshiriqlar tilga olindi.
– Dunyoda isbot talab
qilmaydigan bir haqiqat bor: har qanday mamlakat taraqqiyoti sogʻlom va bilimli
avlodga bogʻliq, – dedi Prezident soʻzining boshida. – Shu bois yangi
Oʻzbekistonni barpo etish yoʻlida sogʻlom, bilimli, teran fikrli, vatanparvar
yoshlarni tarbiyalash uchun barcha sharoitlarni yaratishimiz shart va zarur.
Ochigʻini aytish kerakki, soʻnggi yillarda
Oʻzbekistonda taʼlim sohasida keng qamrovli islohotlar amalga oshirilmoqda.
Bunda quyidagi yoʻnalishlar ustuvor ahamiyat kasb etayotgani eʼtiborga molik.
Birinchidan, o‘ʻquv dasturlarini yangilash va
modernizatsiya qilish. Taʼlim mazmuni
zamonaviy talablarga moslashtirilmoqda. Ilmiy, innovatsion yondashuv va axborot
texnologiyalaridan foydalanish kengaytirilmoqda.
Ikkinchidan, o‘ʻqituvchilar malakasini oshirish.
Taʼlim sifati koʻp jihatdan oʻqituvchi salohiyatiga bogʻliq. Shu bois,
oʻqituvchilar uchun qayta tayyorlash va malaka oshirish dasturlari joriy
etilmoqda.
Uchinchidan, Maktab va OTMlarda zamonaviy
moddiy-texnika bazasi yaratilayotgani, raqamli taʼlim platformalari joriy
etilayotgani muhim ahamiyatga ega.
Toʻrtinchidan, barcha
bolalarga teng taʼlim olish imkonini yaratish — ijtimoiy adolat va inson
huquqlari tamoyilining amaliy ifodasidir.
Beshinchidan, jahon tajribasini
oʻrganish va tatbiq etish orqali taʼlim sifati yanada yaxshilanmoqda.
Yigʻilishda oxirgi 7 yilda maktabgacha va maktab
taʼlimi uchun mablagʻ 7 karra oshirilgani, bu yil 60 trillion soʻm artilganlik,
maktablarda 1 millionga yaqin, bogʻchalarda 1,5 million yangi oʻrin yaratilgani
qayd etildi.
Bogʻcha tarbiyachilari oyligi 65 foizga
oshib, maktab oʻqituvchilari maoshiga tenglashdi. Yangi oʻquv yilidan maktab
direktorlari, oʻrinbosarlari va bogʻcha mudiralarining ish haqi 7-10 million
soʻmdan oshishi taʼkidlandi.
Taʼlim dasturlari eng ilgʻor mamlakatlar tajribasiga
moslashtirilmoqda, darsliklar yangilanayapti, maktablarga zamonaviy jihozlar
olib berilayapti. Endi muallimlar yangi metodikalarni oʻzlashtirib, bolalarga
yaxshi bilim berishi kerak. Buning uchun pedagogika yoʻnalishidagi oliy taʼlim
sifatini oshirish zarur.
Mana, videoselektorda
toʻxtalingan masalalardan yana biri: Yoshlarni kasb-hunarga oʻrgatish, toʻgʻri
tarbiyalash, zararli taʼsirlardan asrash ham dolzarb masalalardan
Avvalo, pedagoglarni tayyorlash va malakasini oshirish
tizimiga eʼtibor qaratildi. Bu borada Abdulla Avloniy nomidagi milliy-tadqiqot
instituti va uning 13 ta hududiy markazi qayta tashkil etildi. Nizomiy nomidagi
oliygoh Milliy pedagogika universitetiga aylantirilib, uning rektori bir
vaqtning oʻzida kadrlar tayyorlash boʻyicha vazir oʻrinbosari boʻldi. Pedagogik
mahorat va xalqaro baholash markazi tashkil qilindi.
Xorijiy til sertifikatining borligi katta ahamiyatga
ega. 20 nafar oʻqituvchisi shu yil Buyuk Britaniya, Germaniya va Singapur kabi
davlatlarga malaka oshirishga yuboriladi. Kelgusi uch yilda barcha
professor-oʻqituvchilar chet elda oʻqitiladi. “Top-100” talik universitetlarda
malaka oshirish va taʼlim xizmatlarini olish toʻgʻridan-toʻgʻri shartnoma
asosida boʻladi.
Hududlardagi malaka oshirish markazlari faoliyati ham
kengaytiriladi. Ulardagi professor-oʻqituvchilar AQSH, Buyuk Britaniya,
Singapur, Germaniyaning ilgʻor dasturlari asosida qayta tayyorlanadi. Shu bilan
birga, oʻrta taʼlimdagi 17 ta fanning har biri boʻyicha alohida tayanch
maktablari boʻladi. Tayanch maktab oʻqituvchisi Malaka oshirish markaziga
kelib, oʻz yoʻnalishida xalqaro dasturlar asosida chuqur tayyorlanadi, ularga
trener maqomi beriladi. Keyin bu trenerlar oʻziga biriktirilgan hududda 25
nafar yetakchi oʻqituvchini oʻqitadi. Yetakchi oʻqituvchilar esa oʻz
maktabidagi boshqa muallimlarning malakasini oshirib boradi.
Bugungi kunda xususiy oliygohlarga keng yoʻl ochilgan.
Lekin ularda pedagogika yoʻnalishidagi talabalarning 70 foizi maktabgacha
taʼlim, boshlangʻich taʼlim va filologiya boʻyicha oʻqiyapti. Birortasida
kimyo, biologiya va fizika boʻyicha muallim tayyorlanmaydi. Vaholanki,
maktablarimizda aniq va tabiiy fanlar boʻyicha oʻqituvchi yetishmaydi.
Shu bois, bundan buyon, xususiy oliygohlardagi
pedagogik yoʻnalishlar davlat institutlari bilan bir xil boʻladi. Ulardagi
pedagoglar va talabalar bilimi tashqi diagnostikadan oʻtkaziladi. Bu orqali
nodavlat oliygohlarda pedagog tayyorlash sifati nazoratga olinadi.
Davlatimiz rahbari yoshlarni
nufuzli xorijiy universitetlarda oʻqitish masalasiga alohida toʻxtaldi.
Farzandlarimiz juda iqtidorli ekani, faqat ularni toʻgʻri yoʻnaltirib, maqsadli
tayyorlash zarurligi taʼkidlandi.
Shu maqsadda “Prezident iqtidorli farzandlari” milliy
dasturi boshlanadi, Al-Beruniy nomidagi xalqaro maktab tashkil etiladi. Unga
8-sinf bitiruvchilaridan 60 nafari saralab olinib, reytingi yuqori oliygohlarga
maqsadli tayyorlanadi.
Bundan tashqari, Prezident va ixtisoslashgan maktablardan
208 nafar maslahatchi umumtaʼlim maktablariga biriktiriladi. Bu maslahatchilar
maktablardan har yili eng salohiyatli 3 ming oʻquvchini seleksiya qilib,
AQSHning Garvard, Yel, Kolumbiya, Kornel kabi “Pechak ligasi” oliygohlariga
tayyorlaydi. Bilimsevarlikka poydevor qoʻyishda maktabgacha taʼlim juda muhim.
Bugungi kunda yurtimizda 7 mingta davlat va 31 mingdan ziyod xususiy bogʻchalar
faoliyat yuritmoqda. Olti yoshli bolalarning 96 foizi maktabga tayyorlov
guruhlariga qamrab olingan. Keyingi yili bu raqam 100 foizga chiqadi. Bogʻcha
bolalarini matematika, tabiiy fanlar va texnologiya yoʻnalishlarida tanqidiy va
kreativ fikrlashga oʻrgatadigan dasturlar ishlab chiqiladi.
Yigʻilishda oʻquvchilarning boʻsh vaqtini mazmunli
oʻtkazish chora-tadbirlari ham belgilandi. Oʻquvchilar oʻrtasida turizmni
rivojlantirish boʻyicha ham yangi tizim boʻladi. Qoraqalpogʻiston, Xorazm,
Samarqand, Buxoro va poytaxtdagi “Barkamol avlod” markazlarida kamida 100
oʻrinli “Bolalar sayyohlik bazasi” tashkil qilinadi. Har yili 1 million
oʻquvchi uchun Oʻzbekiston boʻylab sayohatlar uyushtiriladi.
Bolalarni zararli axborotlardan himoya qilish –
hammani oʻylantirayotgan muammo. Shu bois, Prezident qaroriga muvofiq,
Maktabgacha va maktab taʼlimi vazirligi huzurida Bolalar kontentini
rivojlantirish markazi tashkil qilindi. U mahalliy ijodkorlarga milliy
kontentlar yaratish boʻyicha buyurtma beradi, sohada kadr tayyorlashni tashkil
qiladi.
Xulosa sifatida shuni aytish kerakki, taʼlimdagi har
bir islohot — bu kelajakka qilingan sarmoyadir. Bu islohotlar qay darajada
samarali boʻlayotgani esa, mamlakat taraqqiyoti, fuqarolarning ongi va
salohiyati orqali koʻzga tashlanadi. Demak, taʼlimdagi islohot — bu
taraqqiyotning aynan oʻzi, shu bilan birga unga berilgan hisobot hamdir.
RAHIMBOY JUMANIYOZOV
Professor, Oʻzbekiston
Yozuvchilar va Jurnalistlar uyushmalari aʼzosi